Excursie naar Aarschot.

Voor de Geo-olympiade finale, editie 2017, werkten we een excursie naar Aarschot uit voor het thema ruimtelijke ordening. We stellen deze kant en klare excursie aan jullie voor in Aarschot maar de opdrachten zijn zeker toepasbaar op verschillende steden.

Frontlijnen

Zoals treinen je de achterkant van landschappen laten zien, zo troont geograaf/journalist/schrijver… Nick Meynen je in zijn nieuwste boek ‘frontlijnen’ mee langs de achterkant van onze mondiale economie. Hij maakt kennis met de afvalmaffia in Napels, aanschouwt de geschifte Griekse goudkoorts, ontdekt in Dubai dat er niet genoeg zand is en komt in Congo tot een verrassende vaststelling over de globale economie.

Augmented Reality Sandbox.

Pieter Mestdagh (Esero) demonstreert ons de Augmented Reality Sandbox. Dit is een zandbak waarvan het reliëf constant gemeten wordt en waarop een hoogtemodel op het zand geprojecteerd wordt. Ideaal om met leerlingen op een actieve manier te werken rond reliëf en landschappen. Ook de link met aardobservatie (en kosmografie) wordt geduid.

 

Belgica Expedition

This presentation will cover some of the most exciting findings of the Belgica 1898-1899 expedition, using illustrations gathered from many of the publications, plus reinterpretations of some of the results. Also, an attempt will be made at explaining why the science has been forgotten thus far.

Geo Future School

Geo Future School (GFS) is a new, innovative program in secondary education that focuses on future-oriented education. In the program, funded by the EU, students are encouraged to think about major (European) issues of today and the future, such as:

-Energy, natural resources, climate change issues

Eredoctoraat Ruth DeFries

Ruth DeFries is a geographer and professor in ecology and sustainable development at Columbia University in New York. Her work has given profound insight in how humans change the land and how this affects climate, biodiversity en human prosperity. Her analyses of socio-economic systems are an authoritative guideline for policy and society. Recently, Ruth DeFries wrote the popular science book: “The Big Ratchet: How Humanity Thrives in the Face of Natural Crisis”.

Systeemdenken in lessen aardrijkskunde

8 MAART - HEVERLEE

Het begrijpen van de complexiteit van globale thema’s vormt in deze sterk geglobaliseerde wereld één van de doelstellingen van het vak aardrijkskunde.  Aangezien dit niet eenvoudig is, maar het anderzijds toch belangrijk is om het geheel niet te veel te vereenvoudigen, is het relevant om naar het systeem als geheel te kijken en de relaties tussen de verschillende variabelen in het systeem te benadrukken. Deze benadering vanuit het systeemdenken is veelbelovend in educatie voor duurzame ontwikkeling en in het aardrijkskundeonderwijs.