Pieter Mestdagh demonstreert ons de Augmented Reality Sandbox. Dit is een zandbak waarvan het reliëf constant gemeten wordt en waarop een hoogtemodel op het zand geprojecteerd wordt. (http://www.esero.be/_WP/?page_id=740 )

Deze tool wordt door ESERO BE gebruikt als model voor een aardobservatie-satelliet. De vorming omvat volgende delen:

  1. Wat is de ARS? Hoe gebruik ik hem? Hoe maak ik er zelf één op school?
  2. Leerlingenoefeningen rond reliëf en landschappen (eerste graad, de vier H’s, samenwerking met VIVES).
  3. Op de vorming wordt basiskennis over dergelijke satellieten overlopen, en wordt het gebruik van het elektromagnetisch spectrum voor aardobservatie geïllustreerd.
  4. Tenslotte bieden we 2 oefeningen aan waarbij echte satellietdata van een Belgische satelliet gebruikt worden in de klas om, met als doel te begrijpen waarom aardobservatie vanuit de ruimte nuttig kan zijn. Het gaat om de Proba-V satellliet die voornamelijk vegetatiegegevens verzamelt (samenwerking VITO).

De vier bovenstaande delen zijn te uitgebreid om allemaal diepgaand te behandelen in twee uren. De focus wordt gelegd op een basiskennis aardobservatie. De andere 3 thema’s worden gedemonstreerd met een voorbeeld. Al het beschikbare lesmateriaal wordt gedeeld met de aanwezigen.

 

Waar? Geo-instituut, Campus Wetenschappen, Celestijnenlaan 200E , te 3001 Heverlee.
Wanneer? dinsdag 26 september 2017, start om 19u30
Doelgroep? 1e en 3e graad
Website http://aow.kuleuven.be/gi/
   

 

Datum start
Datum eind