22 FEBRUARI - HEVERLEE

Het begrijpen van de complexiteit van globale thema’s vormt in deze sterk geglobaliseerde wereld één van de doelstellingen van het vak aardrijkskunde.  Aangezien dit niet eenvoudig is, maar het anderzijds toch belangrijk is om het geheel niet te veel te vereenvoudigen, is het relevant om naar het systeem als geheel te kijken en de relaties tussen de verschillende variabelen in het systeem te benadrukken. Deze benadering vanuit het systeemdenken is veelbelovend in educatie voor duurzame ontwikkeling en in het aardrijkskundeonderwijs.

In deze nascholing bespreken we kort wat systeemdenken is en welke rol het binnen aardrijks-kunde kan spelen. Het merendeel van de tijd gaan we echter aan de slag met activerende werkvormen om systeemdenken te stimuleren bij leerlingen. We vertrekken hierbij vanuit eindtermen en leerplandoelstellingen in de derde graad secundair onderwijs, thema draagkracht en mondiale verschuivingen, maar thema’s uit de tweede graad zijn zeker ook geschikt voor deze activerende werkvormen!

Waar? Geo-instituut KU Leuven, Celestijnenlaan 200E te 3001 Heverlee
Wanneer? Woensdag 22 februari 2017, 9u30 - 12u30 (sessie 1) of 14u30 - 17u30 (sessie 2)
Doelgroep? 2e en 3e graad
Website https://www.kuleuven.be/samenwerking/avlnascholingen/aa27

 

 

 

Datum start
Afbeelding