Leerkracht in het vizier!

 

Elke maand zetten we een Vlaamse leerkracht aardrijkskunde in de kijker. We nemen van hem/haar/hun een interview af aan de hand van onze vragenlijst. Het interview vindt zijn weg naar de VLA-krant en de VLA-website.

De vragen zijn niet limiterend en kunnen aangepast worden.

 

Deze maand trokken onze vliegende reporters naar Mechelen voor een geogesprek met Gudrun Vancoillie, leerkracht aardrijkskunde aan de Technische Scholen Mechelen in Mechelen.

 

Je coördinaten? Waar geef je les? Aan welke graad? Hoelang sta je reeds in het onderwijs? Waarom geef je graag les? Waarom is je werkplek zo’n speciale plaats?

Mijn naam is Gudrun Vancoillie. Ik geef aardrijkskundeles in de Technische Scholen Mechelen aan de 3de graad. Dit jaar start ik mijn 6de jaar als leerkracht in deze school. 

Na mijn studies als bio-ingenieur was ik eerst 2 jaar werkzaam in een aardbeiplantage in Marokko. Nadien heb ik onmiddellijk mijn aggregaat voltooid om leerkracht te kunnen worden. Na enkele jaren als leerkracht in diverse scholen ben ik op het pad van de veiligheid en gezondheid beland en gaf ik advies aan land- en tuinbouwbedrijven. Door mijn ervaring met preventie en het onderwijs ben ik terecht gekomen in TSM als preventieadviseur. Daarna heb ik 5 jaar loopbaanonderbreking genomen om mij toe te leggen op mijn gezin en mijn grote passie kunstschilderen. Aangezien ik vast benoemd was kon ik terug instappen in het onderwijs en keerde ik niet terug als preventieadviseur. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En zo belandde ik waar ik moest zijn, voor de klas met leerlingen. De school is een weerslag van de maatschappij, met heel veel verschillende mensen, met diverse meningen en een andere aanpak. Die verscheidenheid in dat complexe netwerk vind ik erg boeiend. Het is zeker niet altijd gemakkelijk om daarbinnen dezelfde golflengte te vinden, maar ik vind het wel een enorme verrijking om het te proberen en te slagen. 

 

Hoe kijk jij als leerkracht naar het vak aardrijkskunde? Welke veranderingen zou jij doorvoeren mocht je vrije keuze hebben en over alle middelen beschikken? 

Als bio- ingenieur ben ik zeker genoeg opgeleid om aardrijkskunde te geven, maar het moet gezegd, het is toch een andere discipline. Hoe langer ik aardrijkskunde geef, hoe boeiender ik het vind. Het is een combinatie van politiek, sociologie, kosmografie, geologie en biologie. Aardrijkskunde is werkelijk een allesomvattende wetenschap.

Hoe het vak aardrijkskunde er zou kunnen uitzien indien ik alle mogelijkheden had, vind ik een moeilijke vraag. Ik probeer binnen de mogelijkheden die er zijn, een optimaal leerproces te bekomen met de leerlingen. De school biedt hiervoor vele mogelijkheden: er is een mooi vaklokaal, de leerkrachten kunnen zich bijscholen en de persoonlijke initiatieven worden gesteund. Doordat ik in elke klasgroep maar 1 uur per week kom is er misschien weinig tijd, maar dat heeft ook een positieve kant. Ik geef kort en krachtig informatie en licht zo een tipje van de sluier. Moet dat meer zijn? Het zou mogen, maar ik vind het ook prima zoals het nu is. Wel zou ik kleinere klasgroepen en co-teaching waarderen. In moeilijke klassen, waar een aantal leerlingen zitten die extra aandacht en sturing nodig hebben lijkt me dat een goede maatregel. Zo kunnen we voor alle leerlingen een beter leerklimaat creëren. 

 

Waarom ben jij lid geworden van de VLA? Hoe ondersteunt de VLA jou als leerkracht aardrijkskunde? Waarop zou VLA nog veel meer moeten inzetten?

 

Ik ben lid geworden van de VLA omdat de excursie naar Londen me interesseerde. Voordien kende ik de VLA van enkele bijscholingen. Die vind ik bijzonder waardevol. In de school zijn we sowieso met een kleine vakgroep dus is het leuk om eens de ervaren aardrijkskundigen aan het woord te horen. Iedere keer als ik deelneem aan een bijscholing of een congres voel ik me gesteund en meer overtuigd om belangrijke informatie door te geven aan de leerlingen. 

 

Bepaalt het lesvak je vakantiebestemming? Welke vakantieplaats zou je aanraden aan collega’s en waarom?

De vraag of mijn vakantiebestemming verandert door aardrijkskunde te geven? Misschien. 

Door aardrijkskunde te geven ben ik meegegaan naar Londen, een excursie georganiseerd door de VLA. Ik had meteen de smaak te pakken en plan toch al stiekem de trip naar New York volgend jaar. 

Dit jaar was ik in Zwitserland. Ik was nog nooit zo dicht bij een gletsjer geweest. Misschien verandert mijn vakantiebestemming niet, maar mijn observatie en mijn beleving van reizen zijn sowieso veranderd. Ik bekijk alles in functie van wat ik aan de leerlingen kan laten zien en doorgeven. Ik heb zelf een potje gletsjermelk meegenomen.

Welke vakantieplaats dat is, is volgens mij niet zo belangrijk. Overal zijn er nieuwe facetten te ontdekken. Loskomen uit het alledaagse en nieuwe manieren van kijken aanleren zijn volgens mij het belangrijkst. Onlangs fietste ik voor de eerste keer langs de fietsostrade van Mechelen naar Brussel en waande me op een bijzonder leerrijke excursie. Een vakantie hoeft dus niet ver van huis te zijn. 

Ik zou iedereen die aardrijkskunde geeft aanraden om lid te worden van de VLA en kennis en ervaringen uit te wisselen met vakcollega’s. Het is het boeiendste vak in het curriculum van onze jeugd, de aanpak en de juiste lestechniek komt wel met de jaren.