Elke maand zetten we een Vlaamse leerkracht aardrijkskunde in de kijker. We nemen van hem/haar een interview af aan de hand van onze vragenlijst.  Deze maand is Helen Roelants aan de beurt.

 

Je coördinaten?  Waar geeft je les?  Aan welke graad?  Hoelang sta je reeds in het onderwijs? Waarom geef je graag les?  Waarom is je werkplek zo’n speciale plaats?

Helen Roelants, ik heb het privilege om aardrijkskunde te geven in 3, 4, 5 D en DA-finaliteit en 6TSO op leiepoort, campus Sint-Theresia te Deinze.

Ik sta sinds 2 schooljaren opnieuw in het onderwijs na een onderbreking van een 5tal jaren waarin ik als zelfstandig studiecoach aan de slag was. 

De terugkeer naar het effectief lesgeven kwam er omdat ik de leerlingen en het aspect van collega’s hebben enorm heb gemist. De dynamiek van een goeie school waar je je als leerkracht ondersteund en gehoord voelt is echt fantastisch. 

 

Waarom geef je graag les? Hoe geef jij je lessen? Hoe maak jij gebruik van de didactische principes? Welke werkvormen gebruik jij overwegend? Welke excursies organiseer jij?  Heb jij een vaklokaal? Zo ja, hoe heb je dat ingericht?

Lesgeven is en blijft iets waar je je helemaal moet voor geven vind ik. Zelf vond ik aardrijkskunde altijd een superleuk vak. Nu merk ik dat dat voor heel veel leerlingen niet het geval is. Ruimtelijk bewustzijn is vaak een uitdaging. Daar verandering in brengen en interesse voor complexe processen en gebeurtenissen op te wekken, vind ik heel belonend. Tijdens mijn lessen gebruik ik heel veel foto’s en ik wandel constant naar de kaarten achteraan. Dat is goed voor mijn dagelijkse stappen in de klas en het geeft de leerlingen veel aanknopingspunten.

Excursies waren wat zoeken, voor 6TSO ga ik met de leerlingen naar de terreinen van de Schorre en de cuesta van Boom. Daar kunnen ze eens live rondwandelen op ‘Tomorrowland’. Dat vinden ze allemaal wel leuk. 

Voor de tweede graad gaan onze 4des sowieso naar Parijs, daar heb ik vorig jaar via een AchGIS storymap een deel stadsrenovatie en dus landschapsvorming aan gehaakt. Ook de transitie naar duurzame stad kreeg daar een groot luik in. 

Mijn collega 1ste graad en ik hebben het geluk dat we sinds 1 september beschikken over een gloednieuw vaklokaal in een gloednieuw gebouw op onze campus. De kaarten zijn constant zichtbaar en kunnen aangepast worden naar gelang de graad. De andere zaken zitten per thema in de kasten. Een actuabord waarbij alle gradenkunnen aanvullen zodat er op het einde van de maand een mooi overzicht komt, komt er in de nabije toekomst aan. 

 

Hoe kijk jij als leerkracht naar het vak aardrijkskunde? Welke veranderingen zou jij doorvoeren mocht je vrije keuze hebben en over alle middelen beschikken? 

Aardrijkskunde lijkt voor velen (als ik het zo hoor bij kennissen) een opsomming van landen. Blijkbaar zit dat er vanuit het verleden wel een beetje ingebakken. Zelf vind ik aardrijkskunde een enorm maatschappelijk relevant vak waar we jammer genoeg veel te weinig tijd voor krijgen. In de lessen bekijken we de verschillende politieke, economische en sociaal-culturele structuren van ons wereld, de effecten van klimaatopwarming en de verschillende reacties vanuit de wereld. Daarnaast komt dan ook nog de hele werking van alle sferen. Soms vraag ik me af waar ze dit anders te weten zouden komen. Zelf zou ik aardrijkskunde meer uren geven, in alle finaliteiten, net zoals geschiedenis dit ook zou moeten hebben. Het is een zo maatschappelijk relevant vak, dat merken we nu ook weer met de verkiezingen in aantocht.

Waarom ben jij lid geworden van de VLA? Hoe ondersteunt de VLA jou als leerkracht aardrijkskunde?  Waarop zou VLA nog veel meer moeten inzetten?

Zelf ben ik lid geworden van de VLA omdat ik merk dat er op de site en bij de leden zoveel kennis zit. Vorig jaar was ik wat zoekende voor onze excursie en ik kreeg enorm veel hulp. Het is niet nodig om altijd het warm water uit te vinden. 

 

Bepaalt het lesvak je vakantiebestemming? Welke vakantieplaats zou je aanraden aan collega’s en waarom? Wat wil je nog kwijt aan je vakcollega’s in Vlaanderen?

Eigenlijk wel. Volgende zomer ga ik naar Ijsland. Die staat al even op mijn bucket list, en werd 2x geannuleerd door corona. Tijdens de les werk ik vaak rond het eiland en elke keer denk ik, binnenkort sta ik daar zelf. 

De VLA-georeis in 2023 naar Londen was ook zo eentje. Eindelijk heb ik Londen eens van een totaal andere kant gezien. Het was echt de moeite.